Audycja opisana 10.10

Spotykamy się w specjalnym wydaniu Audycji Opisanej w smutnych nastrojach. Jest mi ogromnie przykro, nie potrafię stworzyć normalnego zdania, powtarzam słowa, nie kończę myśli. Przepraszam za dzisiejsze roztargnienie i błędy.
Żegnamy wybitnego polskiego reżysera. Poświęcam mu z nostalgicznymi wspomnieniami podróż filmowo-muzyczną, z omówieniem dzieł Mistrza.

Gdy młody AK-owiec Maciek wpada w emocjonalne powojenne rozżalenie, przestaje widzieć sens
w dalszych działaniach zbrojnych przeciwko komunistą. Dylematy towarzyszą mu podczas wykonania ostatniego zadania, ukrywania się, wewnętrznej walki między zatartym ja a odkrywaniem nowej drogi, naprzeciwko słabości charakteru i odwadze. Rewelacyjny Zbigniew Cybulski jest siłą filmu, formę nadał mu jednak Andrzej Wajda. Malarska kompozycja scenariuszowa, zabawa światłem
i delikatne złudzenia kamery. Sukces realizatorsko-metaforyczny sprawił, że "Popiół i diament" odniósł sukces na całym świecie, a Cybulski otrzymał nominację do BAFTY w kategorii  najlepsze odkrycie aktorskie. Dla polskiej kinematografii i świadomości to jeden z najważniejszych polskich dzieł: z jednej strony o zwykłych ludziach, którzy muszą być bohaterami. Wajda doskonale przenika w postacie, tworząc wciągające i niejednoznaczne tło psychologiczne.  Przed wami motyw z filmu "Popiół i diament".
Teraz geniusz Krzysztofa Komedy w filmie przeuroczym, niewątpliwie bardzo wzruszającym, posiadającym niebanalny styl w ukazywaniu najpiękniejszego ze wszystkich uczuć, czyli miłości,
w różnych postaciach z problemami w radości lub przygnębieniu. Idealnie dopasowany duet Tadeusz Łomnicki - Krystyna Stypułkowska, wprowadza świeżość, iskrę, istną magię. Dlatego do "Niewinnych czarodziei" wraca się bardzo często, zwłaszcza gdy narratorem jest melodia, najwspanialsza od Krzysztofa Komedy.
"Kanał", czyli pierwszy sukces Andrzeja Wajdy, wprawia widza w mroczną kontestacje. Perfekcyjnie prowadzony rys historyczny w zestawieniu z problematyką psychologiczną postaci. Każdy seans powtórkowy jest emocjonalną dawką. Większość nie wierzyła - podobno nawet sam Andrzej Munk - że nakręcenie filmu o powstaniu skupionego na aspekcie walki i ochrony w kanałach było możliwe. Koncepcja minimalna, o charakterze teatralnych okazała się potężniejsza, niż nie jedno wojenne wysoko budżetowe widowisko.
Nominacja do Oscara, epicka gra, niezapomniana wirtuozeria, mistrzostwo, na którym poznał się Martin Scorsese i Francis Ford Coppola. Czas na Wojciecha Kilara i melancholijny walc z "Ziemi obiecanej".
Andrzej Korzyński odpowiada za lwią część muzycznego aspektu w filmach Andrzeja Wajdy, choć pozostaje ona mniej sława w porównaniu do monumentalności utworów Wojciecha Kilara. Korzyński i jego twórczość lepiej odwzorowywała filmy Wajdy, była bardziej wszechstronna i uniwersalna. Wybrałam Bossa Nove z "Polowania na muchy" ze wspaniałą Małgorzatą Braunek i esencjonalnymi dialogami - film do słuchania - melodia. Następnie nie mogłam zapomnieć o nostalgicznym lejtmotywie z "Brzeziny" oraz o historycznych, ważnych i niezwykle trafnie stworzonych "Człowieku z marmuru" i "Człowieku z żelaza". Ponownie ukazują, że Andrzej Wajda był prawdziwym malarzem: nie wyobrażam sobie zmiany choćby jednego elementu w jego filmach, gdy wszystko ukazane jest płynie i uzupełnia się ze sobą, zwłaszcza w z pozoru niedostrzegalnych szczegółach. Andrzej Korzyński oraz Andrzej Wajda w trzech różnych odsłonach.
Nie mogło być inaczej. Wajda interpretujący polską literaturę. Powracam do Wojciecha Kilara oraz najcudowniejszego na świecie poloneza.
Na koniec wybrałam pochmurną kołysankę z "Popiołów". Myślę, że dokonałam słusznego wyboru. W tym tygodniu TVP Kultura zaprezentuje codziennie o 21.15 cykl arcydzieł Andrzeja Wajdy. Dziś można zobaczyć "Popiół i diament". Żegnamy Mistrzu i dziękujemy za wszystko co zostawiłeś dla nas.

Komentarze

Popularne posty